mandag 4. februar 2008

RSS-lenker

Nå har jeg opprettet RSS-leser og lagt inn 3 lenker, 23 ting, Plinius og Nyt fra informationsportalen.dk.
Jeg startet i går med å lese om RSS på wikipedia og opprettet leser i dag. Jeg valgte Google Reader siden jeg har gmail. Dette er helt nytt for meg og jeg fikk med meg et par andre kursdeltakere. Jeg trengte hjelp og støtte. Det ble en del tuklig, prøving og feiling til å begynne med. Men med felles anstrengelser, fikk vi det til. Etter hvert fant vi ut at det var ganske enkelt: gå inn på Google Reader, gå inn med e-post og passord., opprette RSS-lenker ved å klikke på: Add subscriptions og skrive inn lenken, eventuelt lime inn via RSS symbol fra en webside. Prøvde dette fra et par av sidene i oppgaven. Jeg skal prøve litt mer på det siden.
Da jeg kom hjem i dag logget jeg meg på min bloggside og fant fram til RSS-nyhetene ved å klikke på ikon - blogger.com - derfra gikk jeg inn på min konto, klikket på Reader og fant mine 3 RSS-lenker som jeg hadde opprettet tidligere i dag.
Dette gikk greit, men jeg trenger nok en del øvelse. Dessuten har jeg språkproblemer, trodde jeg hadde valgt bokmål, men oppdager at den norske teksten på oversikten over min konto er på nynorsk. Ikke noe galt med nynorsk, men jeg prøver å finne ut hvordan jeg får teksten på bokmål, men så er plutselig alt på engelsk. Dette får jeg finne ut av seinere. Nok for i dag.
Tirsdag 5. feb: Da jeg logget meg på i dag, var språkproblemene løst. Teksten på min google-konto hadde nå forandret seg til norsk/bokmål. Da vet jeg det til seinere.

Ingen kommentarer: